Även jag drabbades ut av sjukdomen
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

14 augusti

Alkoholismens sjukdom

"Om du inte har drickande föräldrar kan dina morföräldrar ha druckit och skickat sjukdomar med familjen dysfunktion till dina föräldrar. Om alkohol eller droger inte var ett problem, kan ditt hem ha varit kaotiskt osäkert och saknat natur som många alkoholhem. "BRB s.18

Bra! Mormor gjorde det för mamma och mamma gjorde det för oss! Vilken chans har vi för att kunna bli bra?

Trots att det gick igenom generationerna tills det äntligen kom till oss, och kanske till våra barn och barnbarn, vem har skuld? Kan vi verkligen skylla mamma eller mormor eller till och med gammelmormor? Ja, ingen av dem hade för avsikt att skicka detta bagage till oss. Men här är det vårt att packa upp.

Lyckligtvis har vi den bästa chansen att alla ska göra något åt det. Idag har vi en mycket bättre förståelse för den multigenerationella karaktären av traumatransmission. Och denna förståelse förändras ständigt. Vi är lyckliga att vara en del av ett underbart mänskligt experiment för att vända effekterna av generationsfamiljdysfunktion och uppnå känslomässig nykterhet.

Precis som de flesta experiment börjar vi med en förutsättning: att vi kan bygga ett liv av stabilitet, säkerhet och vård. När vi drar in i våra livs laboratorier i återhämtning finner vi bara den rätta blandningen av erfarenhet, analys och andliga principer och utfärdar dagliga lägesrapporter till våra medresenärer och vår högre kraft.

På denna dag kommer jag att notera de framsteg jag har gjort för att hitta min känslomässiga balans och ge mig själv rättigheten att tro att jag kan och kommer att återhämta mig.


Jag hade drickande föräldrar, fast mina morfhöräldrar var absolutister, eftersom morfars far, var en av de största suouter i Mariefreds historia. Ja det är vad jag har hört, själv träffade jag aldrig min morfars far. Mamma sa att hon var alkoholist, fast jag kan nog säga att hon var storkonsument. Men jag har ju lärt mig i olika gemenskaperna att om en person erkänner sin sjukdom, så ska vi inte förneka den, 

 

Jag själv blev en, fast jag nyktrade till 1997 genom att läsa och studera den Stora boken i från AA. Den har hjälpt mig att nyktra till, när jag väl nyktrde till så började jag titta på hur det kom sig att jag blev en alkoholist. Då tittade jag på mina föräldrar. Pappa visste jag var en periodare och kunde hålla sig nykter i långa perioder,fast han kunde ju supa till ibland. Men han dog nykter i alla fall. Han var nykter de sista tolv åren.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress