Jag har nog skadat många under min uppväxt

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

3 augusti

Steg åtta

"En lista över alla personer som vi hade skadat och blev villiga att gottgöra dem." BRB s.227

Att göra en gottgörelse lista är som att torka griffeltavla rent för våra synder och gå in i ett nytt sätt att leva. Många av oss hade varit delaktiga i fysiskt och känslomässigt osäkra relationer som vuxna, och vi visste att vi så småningom skulle äga vår del i dessa relationer.

När vi gjorde vår gottgörelselista fick vi veta att vi satte oss först. Det gjorde vi, vi tänkte på allt vi hade förlorat, viktigast av vår barndom och vad det betydde för oss. Trots att vi missade de utvecklingsstadier som vi hade rätt till, insåg vi att vi kunde vårda oss och hjälpa till med den förlusten.

När vi gör oss till nytta erkänner vi all självskada som vi har gjort, inklusive att inte förlåta oss själva för att bara vara mänsklig. Då fortsätter vi att ändra till andra, med vetande att vi inte blir ombedda att göra förändringar till osäkra människor.

Att ta steg Åtta hjälper oss att växa andligen och känslomässigt. Vad som än ändras gör vi så småningom, det är en läkningsprocess. Som en del av denna process fortsätter vi att arbeta med de teckenfel som har gjort oss i stånd att göra förändringar i första hand. Vi går förväxlade i förtroende och lever till vad som kommer nästa.

På den här dagen kommer jag att vara aktuell med de ändringar jag är skyldig själv, och sedan jobba med dem som jag kanske är skyldig till andra.


 

Jag har skadat många, både i min sjukdom alkoholism och på grund av att jag växte upp i en dysfuntionell familj. Jag är ju kännslomässigt störd. Det är därför jag går på oliks möten. Jag går både på ACA och på AA. Det är därför jag går på olika möten. För det mesta i mina hemma grupper i Rågsved. AA på söndagar klockan 13:00 och torsdagar klockan 19:00 och på tisdagar så är det ett ACA möte klockan 19:00.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress