Vill ha lugn och ro numera
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

21 augusti

Inre droger

"Eftersom vi var uppvuxna i kaotiska eller kontrollerande hem, är vår intervallkompass inriktad mot spänning, smärta och skam. Denna inre värld kan beskrivas som en inhemsk drogbutik. Hyllorna är fyllda med flaskor av spänning, giftig skam, självhatar, självkänsla och stress. "BRB p16

Låter följande situation bekant? Vi går in i ett rum fullt av främlingar och instinktivt hittar vi de mest giftiga människorna i rummet för att bli vän. Vi lämnar hem med "tillräckligt" tid så vårt adrenalin pumpar när vi kommer till vårt resmål. Vi överdriver oss själva så att vi möjligen kan göra allt vi lovade och skämma ut oss själva eftersom vi har misslyckats än en gång.

Många av oss väljer bara naturligt situationer som skapar drama, människor som mister kontrollen och ett liv som balanserar på kanten av galenskap. Det känns nästan som om vi är hårdkopplade för att fungera så.

När vi börjar förstå de skadliga effekterna av dessa inre droger fortsätter vi att ta, vi lär oss att ersätta giftiga människor och drama med ömsesidigt respektfulla relationer och hälsosam spänning för vår återhämtning. Vi behöver inte längre återskapa de kända förutsättningarna för vår barndom som håller oss fasta i kaoset. Vi börjar gradvis uppskatta lugn och ro i sinnet. Det tar tid, men vi inser nu att vi förtjänar bättre än den hand vi blev behandlade som barn.

På denna dag väljer jag friska människor att spendera tid med - människor som också värdesätter behärskad, jag välkomnar lugnet som blir min nya normala.


Ja jag blev ju själv beroende och fann likasinnade. Nu gäller det att finna likasinnade i den gemenskap som jag går i. Hitta andra som kämpar i mot. Jag var igår på möte i en annan gemenskap Al-Anon vuxna barn. Jag var i Farsta som var den första Al-Anon vuxna barn grupp som jag gick till. Fast i kväll så är det ACA i Rågsved klockan 19:00 i Rågsveds folkets hus. Jag hoppas att jag kommer att få sällskap där.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress