En fika i dag

29 december

 

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

Gemenskap

"Förutom mötena vi prata efter mötet med andra. Vi går för kaffe på ett närliggande kafé och vi presentera oss. Detta är att föra budskapet också, utanför väggarna i mötet." BRB p.514

Vi går till ett möte och efteråt står folk och pratar och kanske går några ut för kaffe. Det är en del av gemenskapsprogrammet för detta program. Men varför är det viktigt? Varför ska vi delta?

När vi börjar med våra positiva livsförändringar känner vi oss ofta mindre bekanta med de icke-programmänniskorna i våra liv. Det kan bli en utmaning att ha mer funktionella relationer.

För de flesta av oss blir våra möten en annan familj - en byggd på förtroende och delade upplevelser. Men ändå är det ofta obehagligt för många av oss att ha konversationer med underbara människor, vi kanske inte vet det bra. Att gå ut för kaffe är ett bra sätt att träna nytt beteende och etablera relationer, även om det inte går lätt. Vi använder detta som ett sätt att ytterligare introducera oss till våra medarbetare ACA-medlemmar.

För de flesta av oss blir våra möten en annan familj - en byggd på förtroende och delade upplevelser. Men ändå är det ofta obehagligt för många av oss att ha konversationer med underbara människor, vi kanske inte vet det bra. Att gå ut för kaffe är ett bra sätt att träna nytt beteende och etablera relationer, även om det inte går lätt. Vi använder detta som ett sätt att ytterligare introducera oss till våra medarbetare ACA-medlemmar.

På den här dagen ska jag träna nya beteenden genom att spendera mer socialtid med min nya familj.


 

Vi har ju inte haft något möte i den hemma gruppen som jag går på. Fast vi är ett pat som tänkte ta en fika i Rågsved i dag klockan 12:00  på konditori Rigi. Jag har suttit där många gånger i min ungdom, många gånger så var jag bakfull. Ja Rigi har funnits där under hela mitt liv. Jag är ju född och uppväxt i Rågsved. Därför är min hemmagrupp i både ACA och i AA där. Jag bor inte kvar där. Jag flyttade därifrån för femton år sedan. Men jag växte upp där och mycket ut av mitt alkoholberoende var där.

Vi får se om det bara blir två som kommer dit och fikar i dag klockan 12:00. Ni som vill träffas där och det är inget möte utan bara en trevlig fikastund.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress