En sak i taget
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

19 december

Fjärdedels egenskap

"Para-alkoholister (medföräldrar) är reaktorer snarare än skådespelare." BRB s.17

Före ACA sprang många av oss från en person till en annan, en idé till en annan, hittade "bättre" jobb, sökte lösningar för våra medicinska sjukdomar, läs alla självhjälpsböcker: vi försökte ändra något vi kände. Vi var så blandade inuti, undrade varför alla andra verkade trygga och lugna, medan vi hade fyrverkerier som gick ut i våra hjärnor och kroppar. Varje gång vi hoppade in i ödmjuk handling var resultaten vanligtvis skadliga för oss själva eller andra.

Hur lärde vi oss att reagera så intensivt? Som barn, varje steg vi tog eller gjorde inte orsakade "bomber" att gå av. Vi fick höra saker som "kan du inte göra någonting rätt" eller "Om du bara slutade agera så, skulle allt vara bättre." Vi var syndabocker. Vi blev reaktorer i ett försök att försöka fixa saker. Genomförde detta beteende i våra vuxna liv.

I ACA finner vi lättnad, en dag i taget. Vi lär oss att du ser slagordet "Gör det enkelt" när vi känner en "nödsituation" inuti. De hjälper oss att agera på hälsosammare sätt genom att inte göra någonting, även om vi måste sitta på våra händer eller stänga våra läppar tills tvånget passerar.

Självreflektion är absolut nödvändigt under dessa tider. Att stoppa oss innan vi agerar otillbörligt, och till och med i hjärtat, hjälper oss att få självförtroende och positivt bekräfta oss själva.

På den här dagen, när jag känner mig tvungen att reagera "Just nu", kommer jag att minnas två slagord: "Gör det inte, sitt sill i båten" och "Var still och lyssna" Jag lär mig att vara lugn inför internt kaos.


Jag vet inte om det här blev så bra översatt, fast jag förstår på ett ungefär, Jag hade mycket saker på gång förut. Men ett av slag orden är också "En sak i taget" och även "Ta det lungt" jag har även dem i tankarna nu mera. Jag kom ju i från gemenskapen AA och jag far hört av äldre i AA att jag inte ska blanda ihop en massa gemenskaper. Fast nu är det så att jag växte upp i en dysfunktionell familj och tog till alkohol och andra droger för att fly. Då tog jag hjälp ut av AA och genom att arbeta i dem stegen så fann jga även Al-Anon och även ACA. Har startat en grupp i Rågsved, på tisdagar. Fast nu är det jl uppehåll, eftersom lokalen är stängd då.
Jag vet inte vem jag var i min familj som liten, jag satt mest för mig själv och slog i focus. Jag var ett nyfiket barn. Jag är fortfarande nyfiken. Det är därför jag har flera bloggar. Det är ett par andra bloggar jag skriver i varje dag. En som jag svarar på Aftonbladets Vi 5 frågor  Jag skriver även en blogg där jag skriver texter i från olika böcker och även roliga historier. Skriver också i frånbibeln i den. Den heter fredlig.se

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress