Jag tog efter mina föräldrars drickande.

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

24 december

Problemet

"Detta är en beskrivning, inte en anklagelse." BRB p.589

Trots att det står i Problemet än det inte är en anklagelse, kan det fortfarande känna sig så avlägset först. Många av oss kände oss låsta för evigt i ständigt upprepade mönster av familjedysfunktion. Men trots det ser vi visdom av vad som skrivits ner. Vi kommer inse att denna beskrivning, baserad på reningslistan, faktiskt kan känna sig tröstande. Vi är inte längre ensamma när vi går in i ett ACA-möte och finner att vi kan dela dessa egenskaper öppet utan kritik, för andra har samma "vanor".

Vi kan inte ändra på var vi kom ifrån eller vad som hände med oss, men vi kan välja att arbeta i ACA-programmet för återhämtning och hitta en utväg. Varje dag kan vi använda något av programmets verktyg, såsom stegen, telefonen, mötena, en sponsor och så mycket mer.

Vi är inte längre fångade i ett hemskt förflutet. Vi kan ibland känna oss dåliga, men vi är inte dåliga i vår inre kärna. Oavsett vilka drag eller brister vi har ser vi omkring oss och ser att vi inte är ensamma. Vi har nu andra stöd i programmet och vår högre kraft.

På denna dag överlåter jag mig att leva detta nya liv. Jag hämtar telefonen, går till ett möte eller spenderar tid på att läsa den stora röda boken för att närvara mig själv.


Jag har inget problem längre, jag kan inte dra tiden tillbaka. Jag inga egna barn, fast jag har ju bonusbarn med ett bonusbarnbarn. För julen är ju barnets högtid. Vi brukar ju läsa problemet  ibland i början på mötet. Allra helst om det är nykomlingar. Jag själv blev en alkoholist, men nyktrade till i augusti 1997. Så jag har firat 22 jular nyktert nu mera. Mina föräldrar är brta och jag har en ny familj. Det är klart att de kan ju dricka alkohol. De har inte samma sjukdom som jag själv har.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress