Vi behöver hjälpas åt
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

30 december

Tradition tolv

"Anonymitet är den andliga grunden för alla våra traditioner, som någonsin påminner oss om att lägga principer före personligheter. BRB s. 549

Traditionerna är riktlinjer som hjälper våra möten att gå smidigt och vara säkra. Om något går naturligtvis är det vanligtvis att en eller flera av traditionerna inte följs.

Att påminna oss om att placera principer före personligheter är ett hälsosamt val som håller oss individuellt och kollektivt grundade. När vi glömmer det här konceptet kan vissa av oss strunta i att öva gamla beteenden, som att låta oss bli förolämpade av eller irriterad med vad en annan ACA medlem säger eller gör. Oavsett utlösaren kan vi bygga grymheter och till och med bli paranoida eller blinda för situationen. Detta kan utstuderat eller öppet infektera våra möten. Starka, traditionella fokuserade möten kan hjälpa oss att avslöja sanningen och vara öppen för skillnaderna mellan oss.

Sinnesro bönen kan också hålla oss i linje med Tradition Tolv. När vi ber om att acceptera vad vi inte kan förändras och modet att förändra vad vi kan, ber vi framför allt att vår högre kraft för att visdom ska känna skillnaden. Detta hjälper oss att hålla oss centrerade på oss själva istället för andra.

På denna dag frågar jag mig själv vad jag gör för att bidra till säkerheten vid mitt möte. Jag påminner mig om att jag väljer ett hälsosammare sätt att leva mitt liv.


Jag själv är ju alkoholist och går även på AA. Fast så anonym var jag inte när jag var aktiv. Jag skämms inte för att jag är nykter. Min pappa som var periodare, fick i alla fall dö nykter. Mamma sa att även hon var alkoholist innan hon dog. Jag vet inte om jag kan hålla med om det. Hon sa det nog bara för att jag hade erkänt min sjukdom. Hon skötte om hemmet, hade arbete och tog hand om fyra busiga grabbar. Pappa söp ju inte heller hela tiden, utan han tog ju sina perioder ibland. Han fick ju i alla fall sina sista tolv år i nykterhet.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress