Bryta beteenden

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

 

12 juli

Balanserad inventering

"I ACA ser vi på våra föräldrars beteende, familjeroller regler, meddelanden, missbruk, försummelse och hur det påverkar oss som vuxna. Vi balanserar inventeringen av vårt familjesystem med en grundlig inventering av vårt eget beteende." BRB p109

Steg fyra kan vara första gången många av oss berättar hela vår historia till någon annan. Detta är en anmärkningsvärd händelse, en som lämnar oss med en helhetssyn som vi aldrig har upplevt tidigare. Tanken som vi kanske har burit runt, som vi var olovliga, smälter nu långsamt bort.

En av de underbara sakerna om ACA är att vårt Fjärde stegs inventering hjälper oss att förstå var vi verkligen kom ifrån och vem vi blir. Vi accepterar allt vad vi fick så att vi kan bestämma vad vi ska behålla. När vi tar vår inventering balanserar vi det och erkänner att vi nu gör egna val. Vi accepterar inte längre blint det som andra vill planterade i våra sinnen. Vi måste inte bära all misshandel och försumlighet som genererades till oss.

Balansen vi lär oss gör det möjligt för oss att se vart vi behöver gå. Vi fortsätter att hålla fokus på oss själva och byta vad vi kan. Vi letar inte längre efter tillfälliga lösningar på livets problem.

På denna dag kommer jag att lita på min riktning. Jag har börjat se mer tydligt att den nya vägen jag går kommer att ge mig den frihet jag förtjänar.


 Ja jag fortsatte att dricka, och jag förstörede för mig själv. Jag lyckades inte skapa någon familj. För alkoholen gick före. Fast om det skriver jag i min blogg forskaistoraboken. Där jag skriver om min kamp mot alkoholen.

Jag har en familj nu, fast jag sköter den nog dåligt, jag är ett vuxet barn, och har det svårt att bilda en familj eftersom jag är känslomässigt störd. Jag har arbetat med steg Fyra i både AA, Al-Anon och ACA. Fast jag kan behöva göra det fler gånger. Har även vart dålig på att göra det 10:e steget. Får bli bättre på att göra det på kvällen. Behöver bryta den här lättjan.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress