Mötena som terapi

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

22 juli

Terapi och de tolv stegen

"Den mirakulösa kombinationen av terapi och arbete med de tolv stegen släpper mig fri från min barndoms fångenskap för att utforska och uppleva mitt verkliga och unika jag." BRB s.55

 

När vi först kom till ACA fann några av oss det förvirrande och desorienterande, men på något sätt bekväma. Vi kan ha tagit ett tag för att komma igång med att arbeta med stegen, men när vi gjorde det såg vi förändringar i oss själva. Det var så uppmuntrande att vi hittade vår sanna identitet. Ibland undrade vi om vi behövde hjälp utöver vad vi kunde fråga våra medresenärer.

Vi hörde andra ibland att de såg en terapeut, och att kombinera terapi med ACA hjälpte dem verkligen. Vi blev förvånade när en ACA vän påpekade kapitel 16 i BRB "ACA och terapi." Det verkade klart att terapi kan vara ett användbart verktyg i ACA för oss. Så vi tog en risk - vi gjorde en annan typ av telefonsamtal.

Snart insåg vi att eftersom vi hittat en terapeut som förstod vuxna barnfrågor, då allt fungerade. Kanske hittade vi inte någon på första försöket, men vi hade modet att fortsätta försöka tills vi gjorde det.

Vi ser nu att vår återhämtningsprocess rör sig snabbare och djupare. Vårt mod i att ta en risk är att betala. Vi känner tacksamhet att vi älskar oss tillräckligt för att söka denna typ av hjälp.

På denna dag ska jag pausa för att reflektera över det värde som terapi kan ha för min resa för att hjälpa mig att hitta mitt unika, sanna jag.


Det ska bli bra när BRB blir översatt, jag har försökt att översätta den så gott jag kan. Jag gör det för min egen skull dels för att jag är ett vuxet barn och även att jag är så dålig på engelska. Jag lär mig även engelska genom att översätta det så gott jag kan.

Jag har inte gått i någon terapi för mitt vuxna jag, bara för skadan jag fick i samband med den svåra misshandeln 1995 med hjärnskadan som följd. Så jag har flera födelsedagar att fira varje år. Dels kom jag till världen för exakt 53 år sedan i dag. Jag dog ett tag för 23 år sedan därav hjärnskadan och den 17 augusti så drack jag min sista folköl medvetet och då lärde jag mig det att ta en dag i taget. Med hjälp ut av den stora boken.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress