Vill vara alla till lags

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

27 juli

Medberoende

"Vi fokuserar på andra för att undvika att titta på vårt eget beteende och rädsla." BRB p. 335

Varför vill några av oss ta hand om alla andra som mår så illa? Varför blir vi så upprörda när vi ser andra behandlas dåligt, känner ilska och raseri mot gärningsmannen?

Ja, vi känner djupt att ingen borde dra nytta av andra människor. Men det bagage som vi bär från vår barndom får oss ofta att gå utöver att försöka hjälpa någon. Vi kan blåsa saker helt oskäliga med vår olösta sorg och vrede.

I ACA lär vi oss att vi inte kan vara effektiva för att hjälpa andra tills vi hanterar våra egna problem. Vi gör detta genom att bli ärliga om den sanna naturen hos våra beteenden. När vi kämpar mot någon annans kamp, kämpar vi verkligen för den sårade delen av oss som förblev kränkt? När vi känner igen smärtan och driver på det, känner vi oss inte själva i vårt eget barndomstrauma?

Ofta är det bästa sättet att hjälpa andra att låta dem lära sig att stå upp för sig själva. Och det bästa sättet att hjälpa oss är att vara medveten om vad vi gör och varför vi gör det. När vi fokuserar för mycket på någon annans kamp inser vi att det är för att vi har olösta problem.

På denna dag kommer jag att vara tydlig om mina motiv innan jag ser utanför mig själv för att vidta åtgärder.


Jag tycker att jag hade en skyst barndom i jämfört med många andra. Jag blev aldrig slagen. Klart att jag fick smisk på stjärten när jag var jätte liten. Pappa brände mina fingrar när jag hade vart ute och lekt med eld. Ja jag lekte även med eld i mitt rum. Jag var en liten pyroman när jag var liten. Det är hemskt att tänka på i dag i dessa tider när halva Norrland står i lågor.
  Får se om det blir något bad i dag, det var helt underbart i vattnet både igår och i förrgår. Vi har ju ett underbart väder nu i Sverige. Men med alla skogsbränder som följd. Det är eldningsförbud i hela Sverige, en längtan efter regn var det länge sedan som vi hade i Sverige.

 

Jag är så egocentrisk, fast jag kan ändå vara medberoende. Jag är ett vuxet barn.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress