Har känt mig ensam.

30 juni

Inte ensam

"På vår resa behöver vi hjälp av en betrodd vän med kunskap om återhämtning." BRB p. 379

 

ACA Stora Röda-boken berättar för oss att vi är utbildade med 72 årstider (18 år) av lärda överlevnadsförmåga som förvandlades till dysfunktionellt beteende som vuxna. Genom att känna till detta verkar det orimligt att förvänta sig total återhämtning vid några möten, några timmar med ACA-arbetsboken eller till och med att läsa ifrån omslag till omslag av Stora Röda Boken.

I skilsmässans fall är det sagt att det tar ett år att komma till återhämtning för vart femte år av äktenskap. Om vi översätter det här formuläret till våra omständigheter för att lura vår ACA "Själsbristning," blir det ännu mer förståeligt att återhämtning är en pågående process. Och det kan inte hända utan hjälp av vår Högre Makt och medresenärer som kan leda oss bort från år av frusna känslor.

ACA-återhämtning har sina upp-och nedgångar, oavsett hur svårt vi arbetar på det. Så det är viktigt att veta att vi kan återfalla, precis som i andra tolv stegsprogram. Men ett ACA-återfall kan ta oss in i perioder av sorg och isolering. Detta blir mindre frekvent eftersom vi fortsätter att ge oss tillstånd att vara mänsklig och att göra misstag. Vi lär oss att lägga ner spegeln av hård självbedömning för att låta liv och omsättning vara i.

På denna dag kommer jag att komma ihåg att återhämtning är en resa som jag inte behöver ta ensam. Jag kommer att lita på andra ACA-medlemmar som också söker sanningen för att hjälpa mig.


Ja jag undrar vart min betrodda vän tog vägen? Har jag haft någon någonsinn? Jag vet inte om jag haft någon vän någonsin. Vad är en vän? En som jag kan lita på, fast jag har svårt att lita på någon alls. Jag vill ju fortsätta med den bok som jag började med och den utspelar sig i från det året jag blev 18 år fram till jag skulle bli 30 år.
Funderar på vart alla vännerna tog vägen, hade jag bara suparkompisar kvar? Mycket har berott på mig själv. Måst ändra på det nu, fast det är svårt, jag har ju blivit felprogramerad.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress