Duger som jag är

14 november

Unika

"Genom att arbeta med stegen och närvara vid möten ser vi att vi inte är unika och att vår familj inte är unik heller.  Det finns miljontals människor som oss. BRB s.96

Många av oss växte upp och tänkte att våra familjer var annorlunda, att vi var unika. Vi bevittnade drama som var långt bortom vår förståelse. Ofta var det mycket folk som skulle ha tröstat oss, som var ansvariga för trauman. Den resulterande skammen och pinsamheten lämnade oss känslan av att vi aldrig kunde vara som våra kamrater. Vi kände "apart" från dem, så vi tog på våra masker och agerade som om vi var "normal".

I ACA delar vi vår mörkaste historia och finner att andra identifierar med den. Att avslöja våra minnen hjälper till att ta käften ur vår skada. Vi uppskattar den frihet vi känner för, eftersom vi inser att vi inte kommer att dömas för våra familjemedlemmar. Vi är inte ensamma.

Vi lär oss om beteendemönster vi utvecklat för att klara våra känslor av skam, smärta och ilska. När de är identifierade ger vi oss själva ett val: vi kan fortsätta att agera som vi gjorde när vi var i mörkret eller vi kan prova nya beteenden som fungerar bättre. När vi fortsätter att komma tillbaka väljer vi nya beteenden.

På denna dag firar jag friheten att veta att jag inte är unik - jag är inte ensam. Jag kan nu använda verktygen för återhämtning istället för de dysfunktionella överlevnadsverktygen som jag lärde mig som barn.


Jag är så unik, att jag nyktrade till 1997. Trots att jag hade fått en hjärnskada 1995 på grund ut av konsekvenserna ut av mitt missbruk. Jag höll på att dö 1995 och höll mig nykter i ett år, men sedan så trodde jag att jag kunde dricka igen. Men det är som de säger i AA att en gång alkoholist alltid alkoholist. Nu vet jag att jag inte kan dricka alkohol som andra som inte har den här sjukdomen. Jag har lärt mig det att ta en dag i taget. Jag är glad över att jag har flera olika gemenskaper att gå till. Jag duger som jag är.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress