Gjorde inte som mina föräldrar

 

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

25 november

Interna meddelanden

"Vissa föräldrar rutinmässigt funnit fel med våra tankar eller prestationer utan någon uppenbar illvilja. Om du tillfrågas, skulle förälder eller vårdnadshavare berätta att de menade väl." BRB p.36

Vi kände oss som om vi inte kunde göra någonting rätt för att vi inte kunde. Oavsett vad våra vårdgivare tänkte, flög de känslomässiga dolkarna snabbt och rasande på oss och stakade djupt. Ännu länge efter att ha lämnat hem, bar vi den kritiska rösten med oss; först nu blev det internaliserat.

Vi sa till oss att vi var barn, att vi var överreagerande, att ingen menade oss att skada: alla våra bekymmer var bara i våra huvuden. Vi behövde bara ta upp och sluta ta allt så seriöst.

Att internera dessa meddelanden så länge lämnade oss inte att kunna göra anspråk på vår rättfärdighet, vilket skulle göra det möjligt för oss att möta livets utmaningar på vuxet sätt.

I ACA vänder vi oss till slut för att möta oss själva och vårt förflutna. När vi avslutar steg fem lyftes en bunt. Vi kan se var vi kom ifrån, vem vi verkligen är och vem vi kan vara. Vi är tacksamma att vi har börjat ifrågasätta rösterna inuti när vi diskuterar och utmanar dem. Vi trycker inte längre på dessa röster. Vi bjuder in dem och sitter med dem. Vi ser vår historia utvecklas framför oss när vi skriver och pratar. Vi ser den modiga lilla personen som möttes av en barndom full av tvivel och skam - och vi har medkänsla för oss själva. Vi finner lugn.

På denna dag hedrar jag och vårdar barnet inom mig som var ovettig mot då och nu.


Jag har faktiskt ändrat på mig och inte gått i mina föräldrars fotspår. Jag har ju provat på bådas yrken. Jag flydde även in i alkoholen, men jag bröt mönstret och skruvade på korken 1997. Jag gick min egen väg, fast mina föräldrar gav mig ändå bra saker. Jag är glad över att jag har funnit ACA och att jag kan bli den jag själv vill vara. De stöttade mina föräldrar att jag fick gå min egen väg. Nej nu ska jag göra mig i ordning för att gå till en annan gemenskap som har fått mig att bli nykter. Ska till min hemma grupp i Rågsved som har möte i folketshus klockan 13:00.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress