Lång tid att bli nykter

 

Icke Godkänd översättning

SMR - 8 november

Känslomässig nykterhet

"Vägen till varaktig känslomässig nykterhet går genom ACA: s tolv steg." BRB p. 91

 

ACA-programmet, om det tillämpas konsekvent och ärligt, ger oss en ny väg till känslomässig nykterhet. Vi kunde inte få detta med de dysfunktionella människorna vi växte upp med. Som vuxna fortsatte de flesta av oss att söka råd från dysfunktionella människor.

Oavsett om det var någon vi hade ett nära personligt förhållande till eller arbetat med, blev vi alltid besvikna över att de budskap vi fick, eller läste in. De verkade bara tjäna andras bästa.

Detta fick oss att känna oss förrådda och vår misstro mot andra ökade, samtidigt som vi ensamma försökte gissa vad som kunde vara det normala. När vi tog ett steg bort från denna röra, fann vi ett program som bad oss att lyssna inåt efter sanningen inom oss själva.

Med hjälp av vår sponsor kan vi tillämpa ett nytt sätt att tänka. Vi kan sätta sunda gränser till dysfunktionella familjemedlemmar. Vi får säga nej till situationer som inte är bra för oss. När våra interna larm går igång, reagerar vi inte; vi ringer en medresenär, bli grundade igen och väljer att agera på ett hälsosamt sätt.

Livet förändras, från ett tillstånd av SJUK-dom till SJÄLVKÄNNE-dom vartefter vårt program fungerar i oss. Vi kan nu enkelt lösa situationer som brukade förbluffa oss.

Bara för idag, om jag börjar slira, tar jag upp telefonen istället för att ge mig in i dysfunktionen. Jag väljer känslomässig nykterhet.

 
Ja det tar tid att bli känslomässigt nykter, först skulle jag bli fysiskt nykter och jag hade missbrukat i tjugo år. Nu har jag vart nykter i över tjugoett år. Jag flydde ju in tidigt i ett missbruk. Jag brukar försöka översätta texterna här uppe själv. Fast nu har jag tagit hjälp ut av någon som är bättre på engelska än vad jag själv är. Jag ber andra om hjälp. Jag har tyvärr ingen sponsor i någon ut av mina sjukdomar. Fast jag har många vänner i gemenskaperna som jag går till. Så jag kan alltid ringa dem. Fast som vanligt som vuxet barn "Kan själv". Har svårt att be om hjälp.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress