Sluta skämmas
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

9 oktober

Perfektionism

"Perfektionism är ett svar på ett skambaserat och kontrollerande hem. Barnet tror felaktigt att hon kan undvika att bli utskämd om hon är perfekt i sitt tänkande och skådespel." BRB s. 36

Som barn var många av oss antingen subtilt eller öppet utskämd på regelbunden basis. Vi saknade sant acceptans från våra föräldrar och lärde oss att internalisera skammen. Vi fick meddelandet att vi inte var okej som vi var. Några av oss försökte agera på sätt som gav upphov till godkännandet och kärleken vi längtade efter.

Vidare skyllde vi hemligheten för vår förälders alkoholism eller dysfunktion, och tänkte att om vi bara kunde vara perfekta, skulle det bli bättre och vår smärta skulle sluta. Men det var en förlorande kamp. Så vi lärde oss att associera vara ofullkomliga med att vara olovlig.

Med vår Högre Makt som vår sanna förälder, lär vi oss i ACA rätt budskap: att vi är värd kärlek i all vår ofullkomlighet. Vi kunde inte ha förändrat våra föräldrars sjukdom genom att vara perfekt, även om perfektionen var möjliga.

Det är generationsenligt; Våra föräldrar gick ner i dysfunktionen där de också höjdes. Men vi väljer att höra ett annat budskap och sätta stopp för skamcykeln.

På denna dag släppte jag av min strävan för att vara perfekt genom att omfamna kunskapen att jag är tillräckligt och älskad precis som jag är.


Det är bara att inse att jag inte kommer att bli perfekt, fast jag duger ändå så som jag är. När jag var yngre så slog jag mycket på mig själv. Jag hade ett så dåligt självförtroende. Det var därför även jag blev beriende ut av alkohol. Fast jag slutade at dricka för över 21 år sedan eller närmare exakt 7723 dagar sedan som jag drack folköl och jag drack då för att fly i från mig själv.

Jag ville i början vara en perfekt alkoholist, fast när jag arbetade i stegen i det programet så fick jag veta att jag skulle släppa taget. Det gör jag varje dag. Jag släpper taget och låter Gud ta över och livet får ha sin gilla gång. I kväll så kommer det i alla fall bli möte i min hemma grupp i Rågsved klockan sju. På Rågsveds nya Folkets hus. Ni är välkomna dit och lyssna eller kanske prata om problemet i att ha vuxit upp i en dysfunktionell familj. 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress