Vi pratar om oss själva på mötet
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

30 oktober

Tradition tio

"Som en gemenskap har vi ingen åsikt om yttre problem. Vi finns för ett ändamål: Att bära budskapet till de som fortfarande lider av effekterna av att växa upp i en dysfunktionell familj". BRB s.539

Problemen med sjukdomsbegreppet alkoholhaltiga/dysfunktionella familjesystem är oändliga. Vi kunde sitta i mötet och prata om dem kontinuerligt utan att någonsin fokusera på oss själva. Många av oss kan händelse flyttas för att involvera oss själva i en yttre orsak som ett sätt att "försöka rädda världen". Men detta skulle vara en återskapande av dysfunktionen som lärt sig i barndomen där vi behandlade andras behov istället för oss själva.

När ACA håller sig borta från den offentliga kontroversen är vår dörr öppen för alla som vill återhämta sig från de dysfunktionella effekterna av deras barndom. Om vi skulle ta ställning till en eventuell kontrovers kan vi i första hand locka till några personer som är intresserade av den orsaken, men vi kan späda ut vårt meddelande och eventuellt göra det osäkert för ACA:s i allmänhet.

Om vi som individer bestämmer efter noggrann tanke att vi vill vara involverade i ett problem utanför gränserna för ACA, är vi medvetna om att vi inte representerar ACA. På så sätt behåller mötena en enkelhet, förbli fri från emotionell förgiftning och ge det vuxna barnet den bästa chansen att återhämta sig.

På den här dagen hjälper jag mitt möte att hålla fokus på ACA-återhämtning. Om utanför problem uppstår, kommer jag respektfullt påminna andra tradition Tio, bekräftar för mig själv att ACA är min chans att kämpa mig själv som den viktigaste orsaken i mitt liv.


Ja den här översättningen var ju inte den bästa. Fast den tionde traditionen säger 
ACA har ingen åsikt om yttre angelägenheter, alltså bör ACA:s namn aldrig bli indraget i offentliga tvister. Vi ska ju vara på mötet och prata om oss själva. Hur vi hanterar olika problem som sker i vardagen. Vi kan inte ändra på lagar och sånt, fast vi kan ju framföra våra åsikter. Fast det ska ske utanför mötet och utan att dra in ACA:s namn i det hela. Vi får ha personliga åsikter, fast dem får vi hålla oss till utanför mötena. I kväll så är det möte i min hemma grupp i Rågsved. Det var hela sju stycken på förra mötet hoppas att det kommer många även på detta möte klockan 19:00 i Rågsveds folkets hus.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress