Möte i Rågsved i kväll
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

23 april

Sorg och den äldre medlemmen

   "Många äldre medlemmar kommer att tala om att finna sin sorg genom att arbeta i de tolv stegen eller genom att sitta ensam tyst och känna de känslor som uppstår." BRB p. 200

  Äldre medlemmar med många års erfarenhet av att delta i möten, dela med sig, reser med varandra och ge service från ett kärleksområde kan ha nått en punkt där de bara kan sitta lugnt och låta känslor uppstå. Deras dagliga övning har över tiden givit dem den här förunderliga gåvan.

  Eftersom för många långtidsmedlemmar har användningen av programmets verktyg blivit andra naturen för dem, eftersom deras känslor uppstår att de tillåter dem att strömma ut, som varm luft naturligt stiger upp i oändlig himmel. Det kontinuerliga dagliga arbetet med att ta stegen drar sin sorg ut på djupet av sitt psyke på ett gradvis och skonsamt sätt.

  De är värda att lyssna på eftersom de berättar om deras erfarenhet, styrka och hopp. Men de kommer också att vara de första som erkänner att de inte vet alla svar de lär sig varje dag från nyare medlemmar som kan vara kloka bortom sin tid i programmet. Det är denna gemenskaps karaktär. Sårarbete är en del av läkningsprocessen som sträcker sig över alla åldrar och livslängder i programmet.

På den här dagen kommer jag att arbeta med ett dagligt program för återhämtning. När jag är redo, kommer jag att få alla mina sorgs åtgärder som kommer att uppfylla mig.


Jag vet inte om jag är en äldre medlem, det kanske jag är. Jag började ju i AA och blev nykter och fann det programet först. När jag arbetade med de programmet så började jag fundera på hur det kom sig att jag blev en alkoholist. Då såg jag tillbaka på min barndom. Att jag hade vuxit upp i en dysfunktionell familj. Fast bara för att den var dysfunktionell, så var den ändå inte så dålig. Det var inget våld, fast pappa som var periodare, tog sina fylle perioder. Men han slog mig aldrig. Jag tycker att jag hade en relativ schysst uppväxt, fast ändå gjorde jag som mina föräldrar. Jag flydde in i alkoholens svarta värld. Det höll på att kosta mig livet 1995. Fast jag nyktrade till 1995. Runt 2000 så fann jag det här programmet. Det var även då som farsan slutade att supa. Så han levde nykter de sista tolv åren ut av sitt liv.
För ett år sedan så öppnade jag ett ACA möte i Rågsved på tisdagar klockan 19:00. Så jag ska ned till Rågsveds folkets hus i kväll och hoppas på att någon kommer och gör mig sällskap. Fast det får jag se då. 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress