Har arbetat med steg fyra i andra program
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 
 

22 januari

 

Steg fyra

"Utan att veta innebörden av nedläggning programmerade inom det förflutna, är den vuxna barn dömd i upprepandet. Den granskade förflutna blir framtiden för nästa generation."

   Många av oss kom från andra tolv stegsprogram, och våra erfarenheter med det fjärde steget kanske inte varit positiva. Liksom medicin, det var något vi tog för att vi skulle. Det kände inte som en kärleksaktion, utan snarare som en lista över hur vi var defekta människor. Vi blev förvirrade av detta, men vi gjorde som vi fick höra.

  När vi kom fram till ACA, kan vi ha transporterat det fjärde steget bagaget och rulla sig i stoftet vid tanken på att göra en annan. Vad i världen kan vi skyllas på för vår barndom? Hur kan vi vara fel?

Men vi började jobbet ändå. Vi kan ha varit förvirrade när vi började, men vi såg snart att det skulle vara en helt annan upplevelse. Vi svarade på frågan i fyra stegs övningar, som gav oss en väl avrundad bild av vad som faktiskt hände oss. Vi började se orsakerna till att vi agerar som vi gör idag, och varför vi inte kunde ha gjort oss annorlunda.

  Detta var en fantastisk upptäckt. Vi tror nu med stort hopp att vi kan återhämta oss från effekterna av vår dysfunktionella barndom så att vi kan lämna ett nytt arv för kommande generationer.

  På denna dag bekräftar jag mitt åtagande att undersöka mitt förflutna så att jag kan hjälpa till att förändra min framtids väg och framtiden för dem som är nära mig.


Ja jag har kämpat med detta steg i AA och vet att det är jobbigt. Det kan vara jobbigt att se på alla fel och brister som jag själv har. Jag kan säkert arbeta med det fjärde steget flera gånger. Att gå in riktigt på djupet ut av mina beteenden. I kväll är det möte i min hemmagrupp, en grupp som jag fick igång för ett år sedan. I början satt jag många gånger helt själv. Nu är vi ju några stycken som kommer dit. Vi funderar på att starta en steggrupp där. Då kommer vi att även arbeta i det fjärde steget igen.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress