Är en double winner
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning
 
 

24 november

Missbruk

"Innan vi hittar ACA tror vi att vi förtjänar vad vi fick eller orsakade missbruket." BRB s.28

  En ACA "botten" kan ta olika former. Vi säger till oss själva "Jag kan inte stå ensam med mig själv" eller "jag hatar mig själv". Men om vi bara analyserar dessa två uttalanden kan vi se att de tycks prata om mig själv och om de är två separata enheter - och kanske är de.

 Jag är vårt väsen, själen som placerades i vår människokropp. Jag "i dessa negativa känslor är bara den person som vi tror att vi är: Den enda som bär det förflutna, är angelägen om nutiden och fruktar framtiden. Detta falska jag är skapandet av andras ord och gärningar som fick oss att dölja vårt. Sanna jag. Denna gömning tar många former, från fysiskt isolerande till att vara emotionellt otillgänglig för oss själva och andra. Och när det blir för giftigt, börjar vi söka hjälp är ordning för att hitta en ny livsstil.

  I ACA börjar vi ifrågasätta varför vi tillåter vårt falska jag att ha så mycket kontroll. Vi lär oss att steget är en väg som hjälper oss att förena vår jag med vårt sanna jag, samtidigt som vi fördärvar det gamla jaget, vi är alla begåvade människor som inte förtjänar vad vi fick som barn. Vi börjar gradvis inse att vi är mer än tillräckligt bra.

  På den här dagen kommer jag att känna igen när mitt missbrukas falska jag är i kontroll. Detta kommer då att väcka mitt sanna jag så att jag kan fira den underbara skapelsen som jag är.


 

Jag blev själv sjuk i samma sjukdom. Jag blev en alkoholist, men nyktrade till 1997. Min pappa levde de sista tolv år i nykterhet. Mamma som sa att hon också var en alkoholist, fast jag såg henne som en storkonsument. Pappa var en periodare, och hade långa perioder i nykterhet. Fast när han satte igång så drack han alkoholistiskt. Även jag söp tillsammans me honom.

Jag fann ACA runt 2003 och började arbeta med det senare. Jag arbetar i två olika program. Först AA för min egna nykterhets skull och sedan i ACA för mitt vuxna barns skull.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress