Leva i nuet, men glöm inte barndomen

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

24 september

Vara i nuet

"Vi lär oss att vara i ögonblicket och att vara närvarande i våra kroppar. Vi lär oss att sluta tänka". BRB s. 266

  När vi kom till ACA kanske vi aldrig kände hur det var att vara i våra kroppar och uppleva våra känslor. Vi kan ha haft extrema känslor, men vi visste inte hur vi kände våra känslor. Den känsla av panik som ofta sköljdes över oss verkade så bekant att vi kanske inte har märkt det för vad det var.

  När vi blir fyllde deltagare i våra möten, lär oss att bara våra själar, började vi knäcka. Ibland var det smärtsamt, men vi vet att vi inte behövde gå igenom smärtan ensam. Vi ringde telefonsamtal och gjorde jobbet. Vi bad en medresenär att arbeta med oss. Vi trodde på andra i ACA:s när de sa att vi inte var ensamma.

  Vi samlade modet att sitta genom smärtan av återkallelse från vad som höll oss bundna inuti. Kanske för första gången kände vi skammen och övergivenheten från vår barndom - de var som tickande tidbomber inuti oss. När våra kroppar var ofullständiga lärde vi oss inte att hamna i panik.

  Vi fick tillit till oss själva och vår Högre Makt. Vi flyttade ut ur vår smärta och den mentala och fysiska slöjan som kan ha hävdat oss. Vi accepterade att vi inte var perfekta och livet blev bättre. Vi blev autentiska i våra ord och handlingar.

  På denna dag kommer jag inte att resa denna resa ensam. När jag behöver hjälp, vet jag att jag har mina ACA:s och min högre kraft.


Ja jag har svårt att leva i nuet. Jag vill gärna se tillbaka i tiden. Allt för att inte börja att dricka igen. Jag själv blev en alkoholist, precis så som mina föräldrar va. Men jag lyckades att sluta dricka alkohol 1997. Men jag dricker fortfarande alkoholfri öl. Men ingenting över 1%. Pappa slutade att dricka runt 2000 och levde nykter sina sista tolv år. Men jag tyvker att det är kul att se tllbaka i tiden. Jag skriver i min morgon blogg i dag i från boken Årets bok som skriver om vad som hände denna dag. Åratal tillbaka. Jag vill veta vad som hände i historien. Så att det inte blir krig i världen igen. Putin håller ju på att skapa ett världskrig. Håller på att lägga världen i ruiner. Jag är glad över att jag har ett ACA möte att gå till i morgon klockan 12:30 i Rågsveds folkets hus.

 

Jag hade ändå en rätt bra barndom. Fast jag tog ingen lärdom om att alkoholen kan lösa förhållanden.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress