Vad är mina gränser?

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

25 september

 

Gränser

"Jag hade ingen modellering för att ha föreskrifter eller verkställande av gränser. Jag skulle tillåta barn, familjemedlemmar och andra att använda mig till deras fördel. Jag skulle göra många saker för andra och sedan få ingenting i gengäld. BRB p 413

  När vi är nya till återhämtning kan gränser vara ett mysterium eftersom de flesta av oss kom från familjer som inte hade någon. Även om vi vet vad de är, kan vi fortfarande inte veta när vi har modet att sätta dem.

  Gränser kan vara mycket förvirrande och överväldigande. Men genom att arbeta i stegen och gå till möten lär vi oss av andra. Vi pratar med andra ACA:s om hur de vet när det är rätt att definiera en gräns och om vilket språk de använder. Vi börjar tro på att vi kan göra detsamma.

  Då, ibland utan att ens tänka, befinner vi oss på gränser med familjemedlemmar och andra. Vår ångest börjar minska eftersom vi vet att vi kan ta hand om oss själva med hjälp av andra i programmet och vår högre kraft. Vi känner oss mindre irriterande också.

Att låta andra använda oss så att vi får sitt godkännande kan fortfarande vara ibland frestande. Det kan verka lättare än att stå upp för oss själva. Men när vi upplever det självförtroende vi får från att säga nej, vet vi det är vad vi verkligen vill ha.

På denna dag kommer jag att ha modet att sätta gränserna som är viktiga för mig.


Ja jag kan känna mig gränslöst ibland, det var säkert därför som jag tog efter mina föräldrars dryckes vanor. Jag blev själv en alkoholist. Men är nykter sedan 1997,med hjälp ut av AA och att studera deras stora bok. Jag visste inte när gränsen för mitt drickande hade kommit till sin gräns. Jag var jämt gränsöverskridande.

 Jag växte häromdagen, då vi var ute och åt. Jag hade köpt en oxfilé på planka. Men den var seg, så jag sa till kocken och ägaren att den var dålig. Han tyckte att det var bra att jag sa till. Förhoppningsvis, så får jag en bättre köttbit nästa gång vi är där och äter. 

I dag så är det mötes dag. Först i ACA Rågsved. Efter det ett AA möte i Rågsveds folkets hus klockan 14:00. Vi har möte i samma lokal som AA har. Efter det ska jag till AA i Årsta kyrka klockan 17:00.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress