En slarvig perfektionist

Icke Godkänd översättning

 

SMR 1 december

Perfektionism

 

"I några hem är barnen föremål för perfektion - de visas upp på middagssittningar i rum med finporslin, detaljerade armaturer och polerade utsidor. Under semestrar och andra högtider kommer gäster som gratulerar föräldrarna till det vackra hemmet och de perfekta barnen. "BRB p. 37

En mer subtil och kraftfull påverkan i våra alkoholistiska eller dysfunktionella familjer var den ständigt närvarande kontrollen (även om den typen av kontroll kanske inte alltid var tydlig). Oavsett om våra hus liknade museer eller var övermöblerade, kan kärleken ha varit ytligt eller villkorad. Vi kände att det inte var äkta känslor. Det pedantiskt skötta eller stökiga hemmet, gav ett pseudo-budskap om kärlek som inte var autentiskt.

Djupt inuti såg vårt sanna jag att det verkliga motivet var att inte behöva erkänna att saker var utom kontroll. Så vi höll masken och fortsatte "agera ut" den här undermedvetna konflikten både för att både undvika att bli utstötta och förhindra att våra känslor kom upp till ytan. Gradvis, när känslan av kaos kröp in i vårt medvetande som vuxna, och vi slog vi i en känslomässig, andlig och fysisk botten, hittade vi till ACA. I det här ödmjuka tillståndet får vi tillfrisknandets gåva: att minnas vår uppväxt, erkänna den skräck vi burit på och sörja våra förluster.

Bara för idag kommer jag att undersöka kontrollen i min familj och effekten den har haft i mitt vuxna liv. Jag kommer att tillämpa ACA-programmet för att hjälpa mig att hantera min traumatiska rädsla och mina begravda minnen, så att jag kan bli fri från kontroll.


Jag växte inte upp i ett fint hem, klart att mamma städade och att det var snyggt. Men det var inte så pedaniskt. Jag har alltid vart en slarver, jag struntade i struktur och ordning. Fast när jag väl sätter igång med någonting, så vill jag ha allt på sin plats. Så lite pefektionism har jag i mig. Men jag är nog mer slarvig.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress