Minns inte mina lögner

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

8 oktober

Avtäcka sanningen

"Vi letar efter sanningen så att vi kan leva våra egna liv med val och självförtroende. Vi vill bryta cykeln med familjedimension." BRB s. 27

De flesta av oss växte upp med att säga lögner så att omvärlden skulle tro att sakerna var okej hemma. Vi gömde sanningen på grund av den skam vi kände, och för att vi förstod familjereglerna, oavsett om de var oskrivna eller inte.

När vi blev vuxna, fann vi ofta det lätt att fortsätta att ljuga om oss själva. Kanske vi utsmyckade för att få oss att se bättre ut eftersom vi inte ens var säkra på vad sanningen var längre. Eller kanske gjorde vi det för att vi "visste" att folk inte skulle acceptera oss för vem vi verkligen var. Men ju mer vi ljuger, desto svårare blev det att hålla koll på, vilket gjorde oss rädda för att avslöja oss.

I återhämtning börjar vi avslöja sanningen om vem vi är och var vi kommer ifrån, och ser nödvändigheten av att bryta din dysfunktionella cykel. Vi lär oss att vara ärliga om oss själva i våra möten där vi lär oss att vara ärliga mot oss själva i att andra respekterar vår ärlighet på ett sätt är konstruktivt och hoppfullt. Genom att välja att vara äkta, finner vi att det här faktiskt är det enkla, mjukare sättet som många av oss alltid har letat efter.

På denna dag kommer jag att hedra mig själv genom att erkänna när jag är frestad av en gammal vana. Jag ska göra vad som är rätt för mitt sanna jag.


Jag har inga minnen att jag ljög om mina föräldrar när jag var yngre. Eller har jag förträngt det. Jag trodde att det var vanligt som vi levde. Det var därför som jag själv blev en alkoholist. Fast jag har ju vart nykter i 7722 dagar. Jag gjorde det valet en augusti dag 1997. Det var genom programmet AA som jag började fundera på min barndom. Min pappa var en så kallad periodare. Men han nyktrade till 2000 någon gång. Så han fick dö nykter 2012. Han fick leva de sisa tolv åren nykter. Mamma gick bort förra året, fast jag såg henne inte som alkoholist fast hon sa att hon var det. Ja hon erkände sin sjukdom, men gjorde ingenting åt det.
Jag tror inte att jag ljög om mina föräldrars dryckes konsumtion.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress