Att hjälpa till
 
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

13 september

 

Service

"Servicearbete är en viktig aspekt av ACA-återställnings-programmet. Tjänsten är vårt sätt att ge tillbaka till ACA vad som frivilligt gavs oss av gemenskapen." BRB p.348

Vi pressades till tjänst som barn. Så att ge service i ACA kan felaktigt känna sig densamma. Men det finns en kritisk skillnad: våra familjer tillåter inte oss att välja att göra service. Men i ACA är vi frågade om vi vill vara till tjänst.

  Valet är vårt. Inga skuldresor eller manipulation. Om vi inte vill göra service, är medlemmarna fortfarande villiga att göra ett tag eftersom vi fortfarande arbetar på oss själva. "Det viktigaste först" säger vi, och andra stöder det beslutet.

  ACA ger oss rum och tid att växa till det underbara mänskliga vi var menade att vara. Någonstans under vägen kan vi kanske förstå att tjänsten är en form av tack - att ge tillbaka.

  Vi kan ge tillbaka genom att göra service på gruppnivå, mellangrupp och världsnivå. Vi tjänar alla på individnivå varje gång vi deltar i ett möte och delar.

På denna dag, om jag har vuxit till den punkt där jag har äkta kärlek att ge till min kollega ACA, kommer jag att ge service från det kärlekens utrymme.


Vi har ju en liten grupp i Rågsved, så det är knappt att vi har alla serviceposter klar i vår egna grupp. Det jag skriver här gör jag för min egen skull. Jag kan ju hoppas att det kan vara lite till hjälp för någon. (Bekräftelse behovet säjer att jag ska få svar i komentarer att det hjälper många) Fast det stora egot säger att äh de tycker inte det här är någonting att läsa. Det är bättre att läsa den engelska versionen. Men som sagt jag skriver bara för mig själv. Det hjälper mig att tillfriskna.
Fast som barn så hjälpte jag aldrig till hemma. Jag flydde precis som jag gjorde senare med alkoholens hjälp. Det var därför, även jag fick sjukdomen alkoholism. Men jag nyktrade till 1997 och började senare se efter hur det kom sig att jag fick den här sjukdomen.
 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress