Mitt släktträd

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

10 september

Familjediagram

"Vi kan inte överdriva behovet av att skapa ett omfattande familjediagram, vilket tydligare visar effekterna av familjen dysfunktion i våra liv idag." BRB s.127

Många av våra familjer berättade för oss att vi var uppskruvad, och vi är den etiketten krok, linje och sjunker. Vi kanske trodde att vi var de enda som var krossade - tills vi utarbetade ett släktträd med en skruv.

Vårt ACA-familjediagram visar våra förfäder, precis som alla släktträd skulle göra. Men vi lägger till minst en etikett från sidan 128 i BRB till varje person. Vi bestämmer etiketterna genom att ta reda på vilken familj som vi kan från våra släktingar. Vi vet säkert att mamma var en martyr och pappa var ensam. Men kanske visste vi inte att morfar var en kvinnokarl och mormor oroade överdrivet, eller den stora morfadern var en arbetsnarkoman och stor mormor drack för mycket, även om de kallade det något annat.

Vårt diagram hjälper oss att se till att sättet vi pratar, klär, promenerar och ler också kan höra till människor från vårt förflutna. Detta hjälper oss att bestämma vad vi vill behålla, och vilka hanteringsmekanismer vi kanske har initierat som inte längre fungerar för oss.

När vi inser att vi kanske har efterliknat det vi observerade stannar familjehemligheterna och börjar våra egna liv. Beväpnad med denna kunskap är vi fria att göra våra egna val när vi lär oss att reparera oss själva.

 På denna dag kommer jag att minnas det förflutna så att jag inte upprepar mönster av min familjs dysfunktion. Hemligheterna är ute i det öppna.


Ja mamma var nog en storkonsument, fast hon sa i slutet av sitt liv att hon var alkoholist. Ja hon kanske blev det på ålderns höst. Fast när jag växte upp så skötte hon arbete och ett hem med fyra söner och även ett arbete som kassabiträde. Pappa var periodare och höll sig nykter långa stunder. Sedan så söp han till och det blev tjaffs. När jag blev äldre så flydde även jag i alkoholen.

 

Fast min morfar och mormor var absolutister, bara för att min morfars far hade vart en ut av de värsta suputer i Marifreds historia. Mamma är född där och morfar var känd där med IOGT/NTO där Det var därför morfar aldrig drack någon alkohol. Pappa bjöd honom någon gång på svag dricka. Han var till och med orolig för att dricka det.
På pappas sida vet jag inte hur dryckeskonsumtionen var. Han rymde rätt tidigt hemifrån. Fast jag märkte ingen alkoholism på min farfar. Fast jag umgicks inte med dem så mycket.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress