Vilka skadade jag som barn?
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

3 september

Steg nio

"Gjorde direkta gottgörelser till dessa människor varhelst det var möjligt, utom då detta skulle skada dem eller andra. BRB. p 235

Gottgörelse kan vara skrämmande. Det är svårt att erkänna att vi har fel eller att vi gjorde något för att skada en annan. Vi lär oss att dina första förändringar är för oss själva. Men vi måste också fatta beslut om när det ändras till att andra kommer att skada oss själva eller andra, eller när vi undviker personligt ansvar på grund av stolthet.

Som vår återhämtning i ACA lär vi oss att lita på våra instinkter. Men vi måste också vara säkra på att rädslan vi tar från barndomen inte blir dras in i mixen otillbörligt. Vi är vuxna, och de flesta förändrar situationer vi möter kommer att sätta oss i väldigt liten fara för att bli fysiskt skadad som vi var i barndomen. Så det är den känslomässiga delen som vi oroar oss för, om vi kan hantera det som återkommer på oss. Och även om vi kanske inte inser det direkt, börjar det så småningom fatta beslut om huruvida det ska bli lättare eller inte.

När vi pratar det med vår sponsor och andra vi litar på vet vi huruvida gottgörelse är lämpliga. Om så är fallet bestämmer vi om vi är tillräckligt starka för att göra dem. Om inte, då väntar vi tills vi är.Det handlar om att hålla vår skiffertavla rent

På denna dag kommer jag att förstärka mig själv först. Då ska jag förbereda mig för nödvändiga ändringar till andra, som jag ska göra om, och när är jag redo.


 

Ja hur elak var jag som barn? Ja jag vet att jag betedde mig illa. Fast mest så skadade jag människor, när jag började själv att missbruka. Men det har jag ett annat program till hjälp. En annan Stor bok  som har fått mig nykter. Jag vet inte vilka som jag har skadat som barn. Jag vet att jag betedde mig illa mot en tjej på kollo. Maria hette hon och jag vet inte alls vart hon har tagit vägen.
Men jag ska leva i nuet och inte skada någon i dagsläget. Att ta en dag i taget, och om jag kommer på att det är någon som jag skadade när jag var yngre.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress