Ett år sedan min hemma grupp kom igång
 Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 
 
 
 

8 januari

Triggers

"Vi kan ofta inte undvika utlösare, men vi kan ändra hur vi hanterar dem." BRB p. 253

"De vet verkligen hur man trycker på mina knappar!" Hur ofta har vi sagt detta till oss själva av att höra andra säga det? Knapparna är de undertryckta minnena av grymheter som vi har lagrat på den platsen i vårt sinne och kropp som vi aldrig vill besöka.

Så när någon säger eller gör något som väcker dessa minnen, börjar striden. Det är som om de här gamla minnena och ilska står inför porten och väntar på att komma ut och vänta på att vi äntligen ska hantera dem och påminna oss om att de tills vi gör det kommer de alltid att vara där.

Till skillnad från de flesta andra återhämtningsprogram uppmuntrar ACA oss att återuppliva dessa minnen och vrede och sätta dem på bordet i en trygg och kärleksfull miljö. Gör det så sker miraklet. De börjar förlora sin makt, och vi upptäcker att vi faktiskt kan hantera dem utan att känna oss som hjälplösa som vi gjorde när händelserna inträffade.

ACA på ett säkert ställe som gör att detta kan hända. Våra medresenärer har också varit den rädda femåringen, och de vet hur vi känner.

På denna dag vet jag att ta bort kraften i gamla minnen kommer också att ta bort kraften hos triggarna.


 

Jag ville först översätta triggers och det blev utlösare. Fast de flesta i vårt program vet vad en triggers är för någonting. Jag funderar på vad som själv triggar igång mig. Ja det är när jag blir sviken, och det inte går som jag vill. Jag kommer ihåg när jag arbetade med det andra programet, när jag nyktrade till. Då frågade jag min pappa om hur jag var som liten. Han sa att jag var envis. Det är nog därför som jag har överlevt. Jag vet att jag har en massa super åtta filmer som brorsan har spelat över på DVD. Måste bara hitta dem och titta på dem. Det är ju inget ljud, jag får tänka mig hur det lät då.
Det är nog många minen som jag har förträngt, och de filmerna som är tagna är ju bara över roliga sammankomster. Inga när farsan sitter i soffan och sover. När han har lovat att skjutsa mig till fotbollsträning. Eller när han säger att det är ingen ide att jag håller på med någon bollsport, för jag har inget bollsinne. Det är bara roliga minnen för då allt var bra. Något som triggar igång mig är höga röster och bråk.
Jag är så glad att i dag så kommer det att vara det första ACA mötet för i år i Rågsveds folkets hus klockan 19:00 i kväll. Jag hoppas att det är någon som kommer. Jag ska i alla fall dit. Jag riktigt längtar. Det är ju på mötena som minnen kan komma upp i igenkännande. Så välkommna ikväll på ACA möte som är ett års jubileum. Jag satt många gånger själv i början ut av förra året, hoppas att jag slipper göra det i kväll.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress