Vi behöver ta det första steget för att komma framåt.
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 
 

3 januari

Steg ett

"Vi erkände att vi var maktlösa inför effekterna av alkoholism eller annan familjedysfunktion, att våra liv hade blivit ohanterliga" BRB s.118

Självklart är vi maktlösa. Har vi inte varit maktlös de mesta i våra liv?

I ACA lär vi oss att tänka på detta ord i ett nytt ljus. När vi hänger på möten som är tillräckligt långa för att lyssna, finner vi att vår stora kraft kommer från överlämnandet. Det första steget berättar för oss att vi faktiskt hade gett bort vår makt när vi försökte behålla det. När vi lär oss att känna oss övergiven genom att gå och lämna, börjar vi uppleva en ny frihet.

Vi slutar försöka fixa andra så att vi kan känna oss mer bekväma och lära oss i processen hur vi ska ta hand om oss. Vi tar hand om oss själva och låter andra falla ner och inte gå upp om det är vad de måste göra. Vi går bort från känslomässiga bilkrascher som har orsakat oss att känna som offer mest av våra liv. Vi inser att vi aldrig hade kraften att förändra någon, särskilt när vi växte upp med.

När vi gör hälsosammare val börjar vi se resultat i våra liv. Det är inte längre rätt att klaga när vi bara kan komma bort från dialogrutan. Eftersom vi nu värdesätter vår lugn, släpper vi upp tanken att det är vårt jobb att förändra världen runt oss.

På denna dag ser jag underbara saker som händer i mitt liv när jag lossnar mitt grepp ... och släpper.


 

Ja jag växte upp i en dysfunktionell familj. Fast för den skull så var den inte dålig. Jag har ändå haft en bra uppväxt.m´Men jag gjorde som mia föräldrar, jag flydde in i alkoholens träsk. Det var när jag arbetade i AA:s steg som jag kom på att jag hade vuxit upp i en dysfunktionell familj. Jag själv slutade att dricka alkohol över 1% redan 1997.

Jag har ju fått igång en ACA grupp förra året. Så nästa tisdag så är det ett års jubileum i Rågsveds ACA grupp. Jag har ju arbetat i ACA:s stegen, fast jag lever ju även i AA:s steg. Jag tar en dag i taget.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress