Vill bli en mogen vuxen
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 
 

6 januari

Missbrukande förhållanden

"Vi lever i missbruk relationer eftersom de liknar hur vi har uppkommit." BRB s.197

Gick med och saker verkar fungera smidigt, och plötsligt, "Bam!" Mattan dras undan. Vi känner oss förråda av den som förmodligen älskar oss mest. Och vi känner oss dumma för att lita på igen för att det kommer att blir bättre.

Detta kan beskriva vad som hände i vår barndom och vad som händer i våra vuxna relationer. Vi kan uppleva missbruk som vuxen, oavsett om det är med vår familj av ursprung eller i andra relationer.

Vi kan bli nedslagen känslomässigt eller fysiskt, men med hjälp av programmet kan vi nu lära oss att skilja oss från förövaren. Vi är inte fångade som om vi var som barn.

I ACA lär vi oss att lita på och känna oss på en nivå som vi aldrig upplevt tidigare. Vi har val - att fortsätta att hoppas de andra kommer att förändras när vi fortsätter att missbruka, eller ta bort oss själva och hitta en säker fristad. Det finns många skyddsnivåer, från ett skydd för att helt enkelt vara i ett möte med våra ACA-vänner. De är tillgängliga om vi är redo att stå fri.

På denna dag väljer jag den bästa vägen för min känslomässiga hälsa. Jag förbereder mig själv för att fatta beslut om livsförändring för att ta bort mig från mina missbrukande relationer.


Jag har blivit känslomässigt störd. Mycket beror på min dysfunktionella uppväxt. Både jag och min fästmö kan vara hund och katt ibland, fast ändå så finns det någon slags kärlek. I alla fall i från min sida, och jag hoppas att även fästmön kan känna några känslor till mig.

 

Jag vet precis när mattan drogs undan för mig som barn. Det var när jag gick i Bäverdalsskolan i en klass som jag hade gått i sedan ettan. Det var i fyran tror jag som min mamma kom med kuratorn i skolan och sa att jag skulle byta skola. Jag visste ingenting om det, de hade inte ens förvarnat mig. Jag fick byta skola och klass. Jag började skolka och leva rövare då. Till slut så fick jag flytta upp till Härjedalen. Till ett pojkhem som hette Johannesgården. Det var då allt gick åt skogen. Jag försökte att fly hela tiden. Till slut gjorde jag som mina föräldrar gjorde, jag flydde in i alkoholen. Blev även jag en alkoholist, nykter nu sedan 1997 med hjälp av en annan gemenskap AA som jag har missat i dag.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress