Blev aldrig slagen eller utnyttjad

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

6 augusti

Terapi

 

"En bra terapeut ska fråga dig om trauma och missbruk, inklusive barns sexuella övergrepp, om det finns tydliga indikatorer på familjehistoria, uppförande eller andra oärliga faktorer." BRB s.462

Vissa av oss har varit i terapi med människor som speglar våra missbrukande föräldrar. De berättade för oss att vårt sexuella övergrepp mot barndom inte var stort eftersom det som hände med barn i ung ålder inte påverkar dem verkligen. Vi fick ibland även att de skulle utsättas för sexuella övergrepp under vården.

Vi inser att det finns många bra terapeuter ute, men inte alla är säkra. Vi låter inte detta hindra oss från att få rätt hjälp. Vi lär oss att sätta gränser för de personer som arbetar för oss, inklusive de som verkar som om de har myndighet över oss. Vi slutar försöka att behaga andra. Vi tillåter oss utrymme att säga vad vi behöver, men vi kontrollerar först för att se om det är säkert att prata.

När en terapeut inte arbetar för oss tillåter vi oss att utforska andra alternativ. När vi slutar gå tillbaka till förgiftade brunnar, reparerar vi oss själva med kärlek. Vi lär oss att ta tillbaka kraften, kraften som stulits från oss i barndomen. Vi litar på våra instinkter eftersom vi har skapat säkra gränser för att låta dem avslöjas.

På denna dag kommer jag att fråga så många frågor som jag behöver, oavsett vilken situation som helst. Om jag inte är nöjd med svaren, kommer jag att undersöka andra alternativ.


Jag har aldrig vart hos en terapeut angående min barndom, bara på grund ut av mitt egna missbruk. Fast jag kanske skulle behöva gå till en terapeut för min barndom. Men jag har inte haft en så svår barndom. Fast det är klart att det är i en dysfunktionell familj jag växte upp i. Men jag blev aldrig slagen eller sexuellt utnyttjad.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress