Jag duger nu mera
 
 
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 
 

26 december

Själv förlåtelse

"Vi inser att vi övar begreppet självförlåtelse när vi hör oss talar om att vara skonsamma mot oss själva." BRB s.113

Att vara försiktig med oss är inte den andra naturen för oss. Få av dig hade goda förebilder i det avseendet. Som ett resultat lärde vi oss att låsa våra tankar inuti våra huvuden, där vi ofta föll till prover för negativa meddelanden.

När vi lär oss att ta hand om behoven hos våra inre barn, börjar vi släppa den hårda självkritik vi finslipat genom åren. Vi tillåter oss att vara mänskliga, och vi erkänner att det är mänskligt att göra misstag.

Vi kan finna oss oavbrutet för att förena våra handlingar eftersom vi tror att vi gjorde ett misstag. ACA erbjuder oss många nya resurser som kan hjälpa till att kväva vår kritiska inre röst. Vi kan ringa en medresenär, läsa från den röda boken, delta i ett personligt eller telefonmötet, be, meditera eller öva ett antal nya beteenden. Listan är lång och ändamålsenlig.

Vi lär oss att göra en inventering av våra handlingar när vi tror att vi gjort något fel och erkänner våra känslor. Kanske gjorde vi ett misstag, kanske tog vi ett litet fel steg. Kanske fick vi falska budskap från barndomen. Genom att vara öppen för en daglig granskning kan vi vända saker och träna gott beteende. Vi kan bekräfta vår mänsklighet och vår önskan att växa.

På denna dag visar jag mitt inre barns kärlek och acceptans genom att öva mildhet och självförlåtelse.


 

I dag vet jag att jag har rätt att göra fel. Fast jag ska avskyr att göra fel fortfarande. Det kommer nog att ta lång tid innan jag accepterar alla mina fel. Jag skapade FB sidan Jag duger som jag är, när jag kände mig så värdelös. Fast då började jag att tänka på att jag inte är värdelös. Jag vet att jag är liten och kort, numera även fet. Längden kan jag inte göra någonting åt, fast jag kan alltid bli smalare om jag inte frossar och kanske tränar mera. Men jag duger ändå som jag är. Jag fick en hjärnskada på grund ut av misshandeln 1995. Som jag råkade ut för på grund ut av mitt berusade tillstånd. Jag tog ju efter mina föräldrars supande. Jag lyckades att skruva på korken 1997. Även min pappa slutade att dricka 2000 någon gång. Så han fick leva de sista tolv åren nyktert. Mamma somnade in i mars förra året. Fast jag vet inte om jag såg min mamma som en alkoholist. Fast hon sa i slutet ut av sitt liv att hon var det.

Min mamma skulle ha fyllt 87 år i dag. Hon var född på annan dagen 1931. Så jag ska nog gå upp till kyrkogården och tända ett ljus där. Hon ligger där tillsammans med min bror. Även min pappa ligger där i minneslunden.

Det är bra att den stora röda boken håller på att bli översatt. Fast om jag tittar i ACA:s hemsida så kommer det komma någon översättning ut av den engelska literaturen. Jag försöker ju översätta Strengthening my recovery. Fast det är inte godkänd översättning. Jag själv är jätte dålig på engelska. Men jag använder Google translater och använder ju lite ut av min skol engelska. Jag förstår ju det här något så när. Hoppas att andra kan fatta det jag har skrivit. Jag vet att jag inte är perfekt, men som sagt att jag duger ändå så som jag är.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress