Ett spännande liv
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

11 juli

Karaktärs drag åtta

 

"Vi blir beroende av spänning" BRB s.16

För de flesta kan många saker skapa spänning att se en ny film, ha ett gammal vän på besök, förbereda sig för en semester, handla, att få ett nytt husdjur, fira födelsedagar och jämn könsfördelning. Men problemet för många vuxna barn är vårt behov av att skapa spänning för att kunna leva. Alltför ofta görs detta på ett negativt sätt som skadar oss och våra relationer.

I vuxen ålder kan denna beroende av spänning utspelas på många sätt, bland annat med att starta vanliga gräl med en make, som att ha en affär som skapar spänning och smärta, spelar extrema sporter eftersom vi längtar efter adrenalinhoppet eller använder droger eller alkohol för att känna "upphetsning" Om vi inte har en viss spänning i våra liv regelbundet, känner vi oss som livet är tråkigt, det är bara inte rätt, vi saknar utlopp, eller kanske är vi bara inte älskade.

I återhämtning kan vi identifiera hur vi skapar spänning som skadar oss och våra nära och kära. Vi lär oss då att sluta innan vi går över linjen. Det här kan ge oss lugn som kan tyckas obehagligt först, men vi blir vana vid det. Det här är en del av att lära vem vi är.

På denna dag ber jag för att visdom ska identifiera negativ spänning som jag kan skapa. Jag vill inte längre skada mig själv eller någon annan genom detta beteende.


 

Jag har gillat spänning, fast jag är ändå en rädd person. Jag blev själv en alkoholist eftersom jag vlle ha spänning, men som en rädd person så, tog jag mod i från att berusa mig. Jag blev ju en beroende personlighet. Jag provade även andra droger, för att det var spännande. Fast nu mera är jag alkohol och drogfri sedan 1997. Jag lärde mig att ta en dag i taget och genom att studera den stora  boken. Den har hjälpt mig att ta en dag i taget.

Jag kan ha ett spännande liv utan att dricka alkohol. Jag är klart att jag fortfarande kan vara rädd för spänningen. Men jag kommer inte att ta mod till alkohol för att våga mera. Vi får möta spänning utan att möta rädsla.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress