Att ha tålamod
Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.
 

22 april

Uthållighet

"Återhämtning tar tålamod och uthållighet. Vi är naturligtvis otåliga att nå slutet utan dröjsmål och hoppa över det hårda arbetet i programmet." BRB p. xxx

När vi tror att vi borde göra mer i återhämtning, göra bättre eller gå snabbare, kan det vara vår sjukdom som pratar med oss. Vi kanske tror att vi är efter, vi kommer aldrig vara bra nog, eller vi kommer aldrig igenom stegen. Ett sådant tänkande kan leda oss till överansträngning, eller tvärtom få oss att känna oss som att vi vill ge upp i stället för att hålla en balanserad, stadig inställning för att arbeta i vårt program med åtgärder som kommer från kärlek.

  Det finns en stor slogan i 12 stegsprogram: "Bara dyka upp." Det betyder helt enkelt att vara närvarande, här och nu bara, och gör nästa rätta framför oss. Det innebär att vara i fred med våra handlingar istället för att trycka, tvinga, förvänta sig eller "framhäva". Det ger oss tillåtelse att vara mänsklig, vara avslappnad och bara dyka upp för oss själva. Så här utvecklar vi uthållighet och balans på en dag i taget.

På den här dagen ger jag mig tillåtelse att passa upp och bara visa upp för mig själv till det bästa jag kan.


 

Jag har svårt att arbeta med stegen, jag har ju flera program att arbeta i stegen. Huvudprogrammet för mig är i AA eftersom det var ju det jag blev. Men jag fann ACA genom att arbeta i det programmet.Genom att arbeta i AA:s steg. Jag funderade på hur mitt liv hade gestaltat sig och det kom sig att jag blev en alkoholist. Hur min barndom var, den var ändå inte så fördjävlig. Min pappa var en periodare, så han kunde vara nykter i flera år, fast sedan så tog han sig ett supar period. Då blev det bråk mellan morsan och farsan och det var jobbigt. Fast det var aldrig något våld. Jag kommer ihåg att jag gjorde precis som mina föräldrar. Jag flydde in i berusning och att jag ville bort i från verkligheten.

När jag själv upptäckte att jag hade sjukdomen alkoholism i blodet och försökte att arbeta i AA:s steg. Jag tyckte att de lät bra och jag försökte at arbeta i stegen, fast jag tyckte att det var jobbigt. Allra helst när jag kom till steg fyra. Att se på mig själv, så som jag är. Se på mina rädslor, ilska och sex. Jag hade svårt att se på mig själv. Mycket beror nog på min rädsla. Jag hade väldigt svårt med mitt tålamod.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress