Är ju en slarver

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

9 januari

Misstag

"Vi har också stora svårigheter att acceptera misstag som vuxna." BRB s. 38

Många vuxna barn befinner sig som överklagare och perfektionister. Många av oss bor i en vitknuten, om miljön skapas av vårt eget behov att hantera allt och alla runt omkring oss. Vi oroar sig för saker som inte görs i tid eller görs perfekt.

Som barn kände de flesta av oss att vi inte var älskade nog eftersom vi inte var tillräckligt bra. Våra föräldrar eller vårdnadshavare förstärkt detta genom att låta oss veta att vi inte håller måttet. Så vi försökte vara perfekt, vilket naturligtvis inte fungerade.

När vi kom in i vuxenlivet fortsatte vi att jämföra perfektion med kärlek eller bristen på det, det gick inte ut. Ingen behövde bereda oss för brister, vi var mycket kapabla att göra det för oss själva.

Perfektionism, kontroll, negativ projektion att gissla oss själva: har vi någonsin har tid att andas, för att inte tala har vi någon grad av lugn i våra liv?

När vi arbetar ACA-programmet och börjar känna oss bättre om oss, blir vi okej med ofullkomlighet. Vi accepterar våra mänskliga begränsningar, förlåt oss för att göra misstag och släppa oss ifrån behovet av att kontrollera allt i vår miljö.

Vi kan ta tid att andas ... andas verkligen ... som inandas, andas och slappna av.

På denna dag kommer jag att ge mig själv friheten att göra  fel och veta att det inte påverkar mitt värde som en människa.


Jag är en slarver, det vet jag. Vi var på vårt första möte i går i vår hemma grupp, jag spred ut papperena över hela bord och golv. Nu var det en vän i gemenskapen som åtog sig att sortera ihop alla papper och lägga dem i pärmen. Jag är väldigt tacksam över det. Fast jag vet att jag själv, vill ibland ha alla saker perfekta, fast jag slarvar till det fort igen. Jag hoppas verkligen inte att jag ska förstöra hennes iordnands ställande.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress