Inte lika arg längre

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

 

23 september

Förbittring

"Innan återhämtningen tog några av oss otaliga timmar i vrede." BRB p 380

  Många av oss kommer in i ACA med ett sämre vrede. Vi kan känna igen hundratals kilo dilemma runt våra halsar. Övertygad om att ryggsäcken placerades där av andra, vi hänger på det som om att låta bli så skulle det orsaka oss skada. Dilemmat är nöjt att förbli där den är. Men smärtan att bära den kan vara för mycket.

  ACA lär oss att förlåtande andra och har inget med att göra med den andra personen. Vi gör det för oss själva så att vi kan släppa bort vår egen smärta. Vi hör andra säger att de ber dagligen för att förlåta den person vi ångrar kommer i slutändan att rensa oss av den förbittringen. Vi lär oss att vi inte förlåter handlingen, men förlåter personen.

  Många av oss som hör dessa saker för första gången tycker att det låter dumt. Men vad har vi gjort som har kunnat spola bort vid det gift som vår vrede har tagit in i våra liv? Så vi försöker det, upprepade gånger, varje dag.

 Efter ett tag märker vi en märklig sak som händer. Detaljerna som verkade så viktiga och utfodring av vår fortsatta ilska verkar vara blekande. Vår sten förlorar sin vikt.

 På den här dagen gör jag vad som har fungerat för så många andra i återhämtning, ber jag att det försummade jag har blivit förlovad i så länge kommer att tas bort.


Jag var mer arg förut, jag förlät han som misshandlade mig 1995 (hemsk bild). Men jag förlät inte gärnigen, men han som orsakade det, är själv död nu. Det kan ni läsa på min egna hemsida. Om ni besöker den, så kan ni ju kludda ned en liten hällsning i min gästbok. Klart att jag kan känna mig bitter över mitt liv, att den har tagit den vägen som det har tagit.
 Jag blev ju själv en alkoholist, men är nykter sedan 1997 genom en annan gemenskap. Har även haft hjälp ut av deras stora bok.
Jag vill inte vara bitter i dag. Läser AA:s tredje stegs bön.
 
”Gud, jag överlämnar mig till dig – för att du skall forma mig och göra med mig som du vill. Befria mig från mitt egos slaveri så att jag bättre kan utföra din vilja. Befria mig från mina svårigheter så att segern över dem kan bära vittnesbörd till dem jag vill hjälpa – om din kraft, din kärlek och ditt sätt att leva. Må jag alltid handla enligt din vilja!”
 
I dag ska jag upp till vårdcentralen och ta lite prover. Försöka att inte vara så bitter idag.

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress