En alkoholist kan inte dricka alkohol med måtta

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning

7 oktober

Måtta

  "Idag, när jag agerar tvångsmässigt, tar jag en andning från den aktiviteten för att mildra mitt beteende. Ibland måste jag säga högt, jag vänder det här till Gud." BRB p. 138

  Vi har hem med automatiska temperaturreglage. Värmen kopplas inte in tills termostaten känner att det inte finns tillräckligt med varmluft, och luftkonditioneringen gör det omvänd.

  Denna moduleringsprocess (reglering enligt mått eller andel) var inte närvarande i våra ursprungsberättelser. Nästan varje livssituation fick antingen ett maximalt svar eller ignorerades praktiskt taget (avslag). En förälder kan rasa över en trafikstockning, men aldrig diskutera en tragisk familjedöd.

  Denna brist på modulering eller måttlighet som svar på livets händelser skickade de flesta av oss till våra vuxna liv utan effektiva förebilder eller acceptabla sätt att hantera våra känslor. Vi hade två inställningar, MAX ON och MAX OFF, och vi förstod inte varför. Vi blåste upp med ilska och hade ingen aning om varför vi inte kunde bedröva seriösa livshändelser. Vi vet nu att vi var programmerade att vara så.

  I ACA, med stegen och hjälp av en medresenär ser vi att vi inte är ensamma. Vi får lugn och kan noggrant bedöma en livshändelse och bestämma sedan om en rimlig handlingsåtgärd, om åtgärder krävs. Vi lär oss åt oss och sedan "Ske din vilja!" När vi går igenom denna process får vi lugn.

  På denna dag kan jag välja ett modulerat svar på en situation. Jag väljer att INTE använda de reaktionära eller förnekliga beteenden som jag lärde mig som barn.


Vad gör jag tvångsmässugt i dag? Jag vet att jag är en beroende person, så jag får se upp för att  inte bli beroende ut av någonting..Jag har ju som tur är två program att följa. Jag blev själv beroende ut av alkohol. Jag nyktrade till 1997 med hjälp ut av AA och deras stora bok. Jag är ju snart klar med de. Då tänkte jag börja med steg boken 12/12. de tolv stegen och de tolv traditionerna. Skriva ett litet stycke och reflektera över dem sedan..

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress