Vill inte göra fel sorts fel

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning

3 juni

Steg sex

"Var helt redo att låta Gud avlägsna alla dessa karaktärsfel." BRB p.207

  Vi kan ha ryggat för världen "karaktärsbrister." Skulle ett mer lämpligt begrepp vara "karaktärsskydd"? Fick de inte oss genom en olydig situation? Var inte förstörelse vi upplevde i det förflutna och helhet att överleva en fientlig miljö?

  Men om vi kallar dem defekter eller försvar, när vi kommer till ACA, inser vi äntligen att de inte längre arbetar i våra liv, så att vi är redo att sätta ner dem. Vi börjar be vår högre kraft att ta bort dessa saker när vi är redo att ge upp dem.        Processen blir intuitiv när vi fortsätter att arbeta med stegen, bli sponsorer och se de positiva effekter som programmet har på oss själva och andra.

    Vi kastar våra hanteringsmekanismer som vi ser dem för vad de egentligen är. Vi kan inte tro att vi inte har sett dem förut, men nu vet vi och kommer inte att gå tillbaka. Detta nya sätt att leva bygger på ansvarighet. Vi odlar vår inre kärleksfulla förälder och visar att vi kan lita på vårt inre barn. Precis som en frisk förälder ställer säkra gränser för ett barn ställer vi gränser för oss själva. Våra skadade delar kör inte längre showen. Vårt inre barn går in i kärleken och blomstra.

  På denna dag blir jag villig att undersöka och ta bort nästa defekt som jag är trött på att bära runt.


Jag flyr inte längre i alkohol, och andra stimulerande substanser. Klart att jag fortfarande kan fly in i datorn eller i tv:n. Jag kan ju fly in i olika böcker. Men jag vill inte längre ha några beroede framkallande medel. Jag har tagit hjälp ut av AA och deras tolv steg. Jag håller också på att studera ACA:s program. Jag växte upp med en dysfunktionell familj. Jag försöker att översätta den stora röda boken, för min egen skull. Jag gör det, för att bli bättre i engelska och förstå hur jag har blivit så som jag har blivit. Jag har precis börjat på kapitel fyra i den. Här en liten del ut av mina försök till översättning:

 

  Medan ACA-bottnar är känslomässiga och andliga dalar, är de också fysiska. ACA-medlemmar har talat om att de upplever abstinensliknande förnimmelser i kroppen under en botten. Det kan uppstå mental förvirring och förlust eller ökad aptit. I relationsbotten kan det finnas en intensiv känsla av isolering och övergivenhet. Den känslomässiga smärtan verkar vara för mycket. Det är så kraftfullt.

  Vi dömer inte de som har råkat ut för en ACA-botten eller ett återfall. Ett ACA-återfall kan innebära en återgång till varaktigt beroende av våra överlevnadsegenskaper eller familjeroll. En annan typ av ACA-återfall kan innebära att man blir sugen på mat, sex eller droger, eller att stanna kvar i ett våldsamt förhållande utan en tydlig plan för att komma ut. En botten eller ett återfall kan både åtgärdas genom handling och att hävda sig i programmet.

 Det är i från att nå sin botten i mitt vuxna barn. Jag skulle inte vilja ta ett återfall i alkohol. Därför använder jag båda programmen. Jag vill inte börja dricka igen, för jag vet att det bara lder till döden.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress