Har behandlats i andra program

 

Här kommer texten i från aca-wsc och det är hur jag tolkar den det är inte en godkänd översättning.

28 december

Värdet av behandlingen

"Medan behandling inte ersätter ACA-programmet, har många av våra medlemmar fått råd från rådgivare som är bekanta med ACA eller tolv stegs arbete." BRB p. 447

Efter en tid i ACA undrade många av oss om terapi och rådgivning. Vi hörde att våra vänner delar om att återhämta sig med sådan hjälp. Vi undrade om vi skulle titta på det. Några av oss hade aldrig varit rådgivare tidigare, och vi var nervösa att börja på något nytt och trodde att det skulle kunna leda oss på fel spår. Vi visste om andra som tidigare hade behandlats i terapi och det verkade inte bra.

  Så vi läser kapitel 16 i BRB "ACA och terapi" med ett öppet sinne. Vi lärde oss vad en terapeut ska och borde inte göra, eftersom BRB gav oss den stegvisa processen vi behövde. Vi sade "terapi bekräftelse" upprepade dagar i rad. Sedan, medan vi lutade på vår Högre Makt, bestämde vi oss för att använda "Frågor att fråga en terapeut" medan vi ringde några av dem. Och vi hittade någon som verkade som en bra passform.

Vi ryggade tillbaka ut av resultatet av våra ACA-vänner. Sedan, med våra stödnätverk på plats, tog vi ett språng i tro och försökte något nytt. Vi öppnade dörren till ett annat verktyg för återhämtning. Vi visste att om vi inte tyckte om resultaten hade vi resurser att prata om det. Och om vår mage säger att det inte fungerar kan vi ändra riktningar.

På den här dagen kommer jag komma ihåg att ACA har många förslag på återhämtning, och jag kan prova något nytt.


 

Jag flydde in i alkoholen, precis som mina föräldrar gjorde. Jag blev själv en alkoholist. Jag hamnade på behandlingar och började att gå på AA möten. Fast jag gav ändå inte upp. Inte ens efter den svåra misshandeln 1995. Så gav jag upp. Läkarna hade sagt att jag inte fick dricka någon alkohol på ett år. Jag höll höll mig nykter i ett år, jag hade nog med problem att lära mig att gå normalt. Fast när det året hade gått så var jag på flaskan igen, eller ölen som var min favorit dryck. Men i Augusti 1997 så gav jag upp. Jag hade ju fått en massa verktyg, efter de behandlingarna som jag hade gått. Började att arbeta i AA programet och gjorde stegen, då började jag fundera på min uppväxt och hittade även dett program. Jag började även i ACA programmet. Fast någon terapeut i det här programmet har jag aldrig haft. Fast jag har en hemma grupp i Rågsved på tisdagar klockan 19:00. Fast det första mötet är tisdag den 8 januari.
Men vi är ett par som ska mötas på konditori Rigi i Rågsved i morgon klockan 12:00.
 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress